ראשי > ביקורות, המלצות > אמן השיכנוע העצמי – האינדי מגיע לטלוויזיה

אמן השיכנוע העצמי – האינדי מגיע לטלוויזיה

מאת: מישקה גינדין ותמר לב

ביום ג', בשעה 21:05, ישודר בערוץ יס דוקו סרטה של מיה זיידמן "אמן השיכנוע העצמי" אודות דרכו של המוזיקאי האהוב יהוא ירון לקראת אלבומו השני. עבורנו באפרכסת, שכמות הפעמים שהמלצנו על הופעות של יהוא ועל אמנים אותם הפיק מוזיקלית קרובה לאינסוף, זה משמח במיוחד לראות סרט על מלך האינדי הישראלי (כמו שקרא לו יואב קוטנר בישראל היום) משודר בטלוויזיה.


היצירה הדוקו-מוזיקלית הישראלית של השנים האחרונות מצטיינת ביכולת שלה להסתכל אחורה. הדוגמה המוצלחת ביותר בעיני היא סרטו המצויין של אבידע לבני "חייב לזוז" על "אהוד בנאי והפליטים", אלבום הבכורה של אהוד בנאי (נדב לזר כתב עליו יפה מאוד, עליו ועל השוליים שזולגים למרכז. מעניין לקרוא את הטקסט הזה בפרספקטיבה של חמש שנים). מתווסף אליו גם רצף של סדרות תיעודיות נהדרות, החל מ"סוף עונת התפוזים" המיתולוגית של קוטנר ועד סדרת "האלבומים" ששודרה בערוץ שמונה לפני כמה שנים (מומלץ במיוחד הפרק על אלבום הבכורה של אביתר בנאי). כל אחד מהסרטים והסדרות האלה חשפו לנו בדיעבד את מאחורי הקלעים של העשייה והכניסו רובד חדש למוזיקה עצמה, שלא היה גלוי לנו, מתוך פרספקטיבה רחבה מאוד ובחירה מדוקדקת של המקומום אליהם מכוונים את הפוקוס. 

אולם אם יש משהו שבהחלט חסר בדוקו-מוזיקה, במיוחד בארץ, הם סרטים על מה שקורה כאן ועכשיו. סרטים שתופסים רגע מיוחד בחיי אמן יוצר בזמן שהוא קורה, ולא בסדרת ראיונות ותמונות ארכיון. "אמן השכנוע העצמי" הוא בדיוק כזה. סרט שתופס אמן, שבעיני הוא האמן המרתק והמרגש ביותר שפועל כרגע בישראל, בנקודה מהותית. לקראת ילד ראשון, לקראת אלבום שני, בעיצומה של התמודדות עם מחלה (יהוא ירון מתמודד בשנים האחרונות עם טרשת נפוצה, מחלת עצבים שפוגעת בתפקוד הגוף). הבמאית מיה זיידמן ליוותה במשך שנתיים את יהוא בהופעות, הקלטות וטיפולים, והתיעוד שלה במידה מסוימת הוא תיעוד של תיעוד. תיעוד דוקמונטרי של האופן בו יהוא עצמו מתעד את החיים שלו בשירים ומתעד את השירים בהקלטות. שירים שעד כה חיו כדפים עמוסי מילים ערומים על פסנתר ביתי או כביצועים רגעיים, משתנים כל פעם, בהופעות שונות, הופכים לדבר נצחי שיחיה גם אחרינו. המצלמה של אילן רובין פילדס מצליחה לתפוס את הרגעים הקטנים שהופכים יצירה מוזיקלית לגדולה. את התסכול והמתח, והדינמיקה הייחודית שבין אמן יוצר שהחזון המוזיקלי שלו יקר ללבו כמו ילד לבין הנגנים שהוא מכניס בחיל ורעדה למקום האינטימי שבו החזון הזה בא לידי מימוש. מרתקת במיוחד מערכת היחסים שבין יהוא ירון ליונתן לויטל, נגן הבס, שנעה בין התנגשויות טעונות לרגעים טהורים של הבנה מוזיקלית.
זיידמן לא מסתפקת בתיעוד גרידא אלא שואפת לספר סיפור על התמודדות עם החיים, האמנות, הזוגיות והמחשבות על הסוף שאורב מעבר לפינה. השירים של יהוא מקבלים ייעוד חדש והופכים מיצירה אמנותית לכלי עלילתי. גם הגילוי על מחלתו של יהוא ירון שנוכחת מאוד בשירים, מאפשר הבנה של השירים באור שונה, ביוגרפי ופרטי יותר. "המחלה" שבשיריו של ירון היא תמיד שתיים – מחלה פיזית ומחלה מטאפורית. המרחב בו שתי המחלות מתקיימות יחד הוא מרחב אבסורדי, שמחדד פתאום מהו "סופו של כל בלון" אבל גם שומט את הקרקע מתחת לרגליים וזורק אותך למקום שבו החיים הרגילים לא קיימים יותר. כי "כולם ממשיכים לחיות ומפסיקים לחיות ואני נשאר תקוע כאן באמצע" ("היא")

גדולתו של הסרט, יותר מכל דבר אחר, היא שהוא גורם לך לרצות לשמוע את האלבום בשנייה שהסרט מסתיים. להישאב ליצירה הגדולה הזו, של האמן הנדיר הזה. לבלות שעות בקריאה חוזרת של הטקסטים. שזו, בשורה התחתונה, מה שכל סרט דוקו-מוזיקלי אמור לעשות.

אמן השכנוע העצמי

"אמן השכנוע העצמי", סרטה של מיה זיידמן.
שידור בכורה ביס דוקו: יום ג' 2.12, 21:05.
שידור נוסף ביום ד', 3.12, בשעות 9:25, 16:20.

  1. דוב בילן
    01/12/2014 בשעה 22:40

    מן הסתם טעות מקרית, פליטת מקלדת וכו', אבל צריך לתקן: סרטו של אבידע על אהוד בנאי ולהקתו נקרא, שלא במקרה כמובן, 'חייב לזוז' (ולא "חייב לרוץ").

  2. 02/12/2014 בשעה 00:39

    תודה דוב. תוקן

  1. No trackbacks yet.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: